نازل درونی پاتیل

نازل درونی پاتیل جهت خروج فولاد مذاب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین یکی از مهمترین نسوزها در ذوب آهن و فولاد نیز به شمار می رود. این قطعه از اصلی ترین قطعات سیستم اسلاید گیت بوده و درون ولبلوک پاتیل نصب می گردد.

از اساسی ترین قطعات نصب شده در سیستم اسلایدگیت نازل ها می باشند که کنترل خروج مواد مذاب درون پاتیل را بر عهده دارند. این نازل ها در دو نوع نازل درونی و نازل بیرونی طراحی می شوند. در زمان تخلیه فولاد مذاب از این صفحات عبور می کند. بنابراین می توان گفت نازل ها بخش جدا ناپذیری از صفحات کشویی اسلایدگیت به شمار می روند. محل نصب نازل درونی داخل ولبلوک پاتیل می باشد. ولبلوک پاتیل در پوشش جرم سیلیسی تعبیه شده است. این نازل که از مهمترین اجزاء در ذوب فلزات بشمار می رود در کنترل جریان فولاد و سرعت ریخته گری در فولاد نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

ساختار این نازل به طور قابل توجهی باعث کاهش تنش های حرارتی تحت شوک حرارتی می شود. این نازل با مواد مذاب در تماس مستقیم می باشد. به همین دلیل داشتن مقاومت بالا نسبت به خوردگی به دلیل ترشوندگی کم نازل در مذاب، آن را حائز اهمیت می کند. علاوه بر آن به دلیل وجود کربن موجود، دارا بودن مقاومت در برابر شوک حرارتی نازل درونی نیز بسیار مهم است. این نازلها نوعی از محصولات نسوز قابل استفاده درصنایع ریخته گری و فولاد سازی می باشند و در استانداردهای مختلف طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله آنها می توان به استاندارد های 1QC, 2QC که توسط شرکت صنایع دیر گداز آسیا تولید شده، اشاره نمود.

Ladle Nozzle

نازل درونی از مواد نسوز باکیفیت از جمله منیزیم، آلومینا، زیرکونیا و ترکیبی از این مواد تولید می شود. این نازل فولاد مذاب را از پاتیل به درون اسلاید گیت هدایت می کند. این عمل در طی ریخته گری مداوم توسط نازل فوق کنترل می گردد. به همین دلیل این نازل در معرض فرسایش قرار دارد و این امر باعث ترک خوردگی و سایش آن می گردد. لذا طوری طراحی می شود که مقاومت لازم در برابر سایش و فرسایش را  داشته باشد. نازل درونی همچنین فولاد مذاب تمیز و عاری از آلودگی را برای ریخته گری و ادامه فرآیند، از پاتیل خارج می کند. بنابراین باید از مقاومت و استحکام مناسبی در دمای بالا برخوردار باشد تا بتواند در برابر ضربه و وزن فولاد مذاب مقاومت کند.

این قطعه به مکانیسم کنترلی از جمله سیستم دریچه کشویی مجهز می باشد که امکان دقیق تنظیم دهانه نازل را ایجاد می کند. این سیستم، اجازه کنترل جریان فولاد مطابق الزامات ریخته گری را برای اپراتور فولاد ریزی فراهم می آورد.

  • نازل درونی پاتیل،نازل درونی ، تاندیش،Ladle nozzle ، اسلاید گیت، دریچه کشویی، ولبلوک پاتیل

مزایای نازل درونی پاتیل دیر گداز آسیا

  • مقاومت بالا نسبت به خوردگی

  • مقاوم در برابر شوک حرارتی

  • استحکام مکانیکی بالا

  • پایداری در برابر خوردگی سرباره

  • مقاومت کافی در برابر لنس زدن